Desktop verzija


14.03.2019 u 19:07
PROF. LUKA ŠIMUNOVIĆ: Ugostiteljskoj struci treba vratiti poštovanje, ljudi nisu trošak, nego investicija
PROF. LUKA ŠIMUNOVIĆ: Ugostiteljskoj struci treba vratiti poštovanje, ljudi nisu trošak, nego investicija

Povodom edukacije na temu „Osobine ugostiteljskih usluga u agroturizmu“ koju za svoje članove, ali i sve zainteresirane organizira Agroturizam Konavle, porazgovarali smo s profesorom Ugostiteljske i turističke škole Lukom Šimunovićem koji će biti predavač na toj edukaciji. Objasnio je o čemu će govoriti na edukaciji, koja je razlika ugostiteljskog objekta u ruralnom domaćinstvu od onoga u gradu, kakvo je stanje u ugostiteljskoj struci na dubrovačkom području te zašto bi konavosku udrugu AGROTURIZAM preporučio za emisiju Bolja Hrvatska.

- Ugostiteljsku struku treba poštovati tj. vratiti joj poštovanje koje je nekad imala u Dubrovniku i ponovo je oživiti. Ugostiteljska struka je nepravedno u tranziciji naše zemlje zapostavljena. Naravno i rat je učinio svoje i prekinuo razvoj ugostiteljstva što u razvijenim zemljama svijeta nije slučaj. Nakon toga su ugostiteljske objekte preuzimali stranci vođeni profitom zanemarivajući Grad i ljude koji od te struke tu žive i zbog kojih su ti objekti (hoteli, restorani, barovi) izgrađeni. Ugostiteljski kadar se ne može razvijati bez iskusnog kadra koji im prenosi znanja. Tako su nekad rasadnici kadrova bili Excelsior, Libertas i slično. Tih rasadnika više nema.... Dok razvijene zemlje itekako ulažu u iste – kazao je prof. Luka Šimunivić koji dodaje kako ugostiteljsku struku često komentiraju nekompetentni ljudi, investitori, novinari, političari i tako se ona dodatno obezvrijeđuje.

Kakva je situacija u ostalim dijelovima svijeta?

- U razvijenim zemljama svijeta ugostiteljska struka se izuzetno poštuje tako da se u nju ulaže, otvaraju instituti za promociju i unaprijeđenje struke, a u njima postoji takozvani „ugostiteljski rat“ između npr. Francuske, Španjolske, Engleske, Amerike, tko će imati što bolje ugostiteljske objekte, kadar i dr.. Stoga je krajnje vrijeme da u Dubrovniku pokažemo stvarno poštovanje prema stručnim kadrovima u ugostititeljstvu a isto tako u pomorstvu i obrtništvu. Jer samo su te struke ostale i naši ljudi trebaju tražiti priliku za uspijeh u njima. Sama tradicija Grada i štovanja obrtnika i pomoraca kao primjer ljudi koji rade, stvaraju, doprinose zajednici, a ne prikazivati krive vrijednosti mladim ljudima koji su sve neodlučniji o zanimanjima kojima se žele baviti.

Možete li nam reći kao profesor u školi, koji su prvi koraci koji se moraju znati u ugostiteljskoj usluzi? 

- Ugostiteljska struka je vrlo kompleksna, traži stručna i specijalistička znanja i vještine. Zatim šira opća znaja (više stranih jezika) umijeće komuniciranja, opća znanja...

O čemu će biti riječi na edukaciji koja će se održati u subotu? 

- Temeljne osobine ugostiteljske usluge tj. čimbenici koji stvaraju ozračje u ugostiteljskom objektu, ambijent, atmosfera, asortiman, komfor i elementi kvalitete jednog ogostiteljskog objekta.

Koje promjene se trebaju dogoditi u ugostiteljstvu na dubrovačkom području kako bi pokušali goste vratiti nazad?

- Prva i temeljna promjena je: Vratiti poštovanje ugostiteljskoj struci! Ljudi iz okolnih mjesta koji su naseljavali Grad razvojem turizma nakon drugog rata vidjeli su priliku za uspijeh u životu radeći u ugostiteljskoj struci, a danas isti ti ljudi odgajaju djecu da rade nešto za što unaprijed znaju da nema radnog mjesta u Dubrovniku. Krajnje je vrijeme da u Dubrovniku pokažemo stvarno poštovanje prema ugostiteljskoj struci. Primijeniti u Dubrovniku model koji primjenjiuje konavoska udruga Agroturizam Konavle od svog postanka. Model trajnog procesa učenja i treninga kao pretpostavku za postizanje kvalitete. Samo oni koji stalno uče napreduju, a kvaliteta sadrži fazu stalnog unapređenja. Nadam se da će se imenovanjem dubrovačke Ugostiteljske škole Centrom kompetencija omogućiti izobrazba kvalitetnog kadra. Upravo kvalitetu i napredak vidimo u našim Konavlima iz godine u godinu. Udruga Agroturizam zna kako, i ono što se događa u Konavlima je svojevrsna renesansa ruralnog područja koja je itekako primjetna pogotovo od ljudi iz struke. Taj napredak treba prepoznati i politika te dati još dodatnu potporu tim aktivnostim. Europske zemlje rade na sličnim projektima od pedesetih godina prošlog stoljeća kako bi zadržali stanovnike u ruralnim područjima dok mi kasnimo pedeset godina.. s poznatim modelom razvoja ruralnog područja.

Profesor kaže kako je u okruženju izuzetak Slovenija koja je zadržala stanovnike na ruralnim područjima i gdje nije došlo do iseljavanja.

- Učenje treba organizirati i cijeniti, ono čini sastavni element mjera svake dobre razvojne politike. Učiti trebaju svi jer svi mogu raditi bolje. Iskusni gospodarstvenici znaju da je investiranje u tehnologiju, opremu vrlo važno no sve to ne osigurava rast poslovanja i prednost pred konkurentima bez odgovarajuće investicije u ljude. Ljudi nisu trošak nego investicija. Ne može se imati vrhunski kadar bez ulaganja. Ugostiteljska struka je ovisna o ljudskom faktoru i stručni kadar ne može ništa zamijeniti. Trenutno vidimo posljedice nepoštovanja struke u Dubrovniku od velikih investitora i svega što su napravili od rata na ovamo. Ne želeći razvijati i osiguravati kvalitetan kadar (ili neznajući) i misleći samo o profitu. Ovaj nedostatak kadrova i situacije u ugostiteljstvu Grada nije nikakva slučajnost nego rezultat nepoštovanja struke.

Znaju li naši gosti bonton i koliko ga se poštuje?

- Bonton ili pravila ljepog ponašanja su nužna u svakodnevnom životu, a pogotovo u ugostiteljskoj struci. Mislim da bi u svakom domu trebala biti obavezna knjiga Bon Ton (dobar način). U našim kabinetima u školi je obvezna pogotovo specijalizirani bonton u restoranima i hotelima, a nadam se i u drugim školama. Međutim pravila ponašanja nisu ista u svim zemljama svijeta te je nužno upoznati kadar sa svjetskim kulturama i njihovim pravilima ponašanja. Naši gosti prepoznaju i cijene kulturno ponašanje.

Koja je razliku u pružanju ugostiteljske usluge u ruralnim područjima od one u velikim sredinama?

- Razlika u tome što ugostiteljski objekt u ruralnom domaćinstvu je cjelina u kojoj se gostima, pružaju ugostiteljske usluge pripremanja i usluživanja jela, pića i napitaka, uobičajenih za kraj u kojem se nalazi seosko domaćinstvo, poljoprivrednih proizvoda pretežito vlastite proizvodnje, ili proizvoda obližnjih domaćinstva, dok u gradovima ugostiteljski objekt i njegov koncept ima veće mogućnosti izbora i vrsta usluga, a one itekako ovise o osobnosti vlasnika.

Primjer dobre ugostiteljske usluge na dubrovačkom području prof. Šimunović ističe Konavle.

- Konavljani su od udruge napravili  „organizaciju koja uči“  kao sustav čiji su članovi primijenili zajedničke procese za kontinuirano stvaranje, zadržavanje u zdravom i prirodnom okruženju, poticanje kolektivnog učenja kako bi unaprijedili svoje Konavle! Mogu zaključiti da u moru udruga registriranih u RH  primjer konavoske udruge AGROTURIZAM mogu preporučiti za emisiju Bolja Hrvatska.

Edukacija  na temu „Osobine ugostiteljskih usluga u agroturizmu“ održati će se u subotu, 16. ožujka s početkom u 18:00 sati u ugodnom ambijentu Izletišta Ivankovi, OPG Zvrko. Projektom se želi doprinijeti edukaciji poduzetnika ruralnog turizma i potencijalnim poduzetnicima koji će svojim primjerom i uspješnim poslovanjem doprinijeti daljnjem razvoju ruralnog turizma i povećanju razine kvalitete usluge.


E. Jelić